artykuł nr 1

Składanie wniosku o refundację podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe w 2023r.

SKŁADANIE WNIOSKU o refundację podatku VAT za dostarczone paliwa gazowe w 2023 r. 

 

Komu przysługuje refundacja podatku VAT?

Należy łącznie spełnić dwa warunki:

Warunek 1: 

Refundacja przysługuje osobie korzystającej z ogrzewania gazowego – urządzenia grzewcze zasilane paliwami gazowymi musi być zgłoszone lub wpisane do Centralnej Ewidencji Emisyjności Budynków (CEEB),

Warunek 2:

Gospodarstwo domowe spełnia kryterium dochodowe:

w gospodarstwie jednoosobowym, wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza            2100,- zł,

w gospodarstwie domowym wieloosobowym, wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu nie przekracza kwoty 1500 zł na osobę,

Wniosek składa osoba, która zawarła umowę sprzedaży paliw gazowych lub umowę kompleksową i jest odbiorcą wskazanym w fakturze VAT.

Wynika to z przepisów, art. 18 ustawy z dnia 15 grudnia 2022 r., w myśl którego refundacja podatku VAT przysługuje odbiorcom paliw gazowych w gospodarstwach domowych, o których mowa w art. 62b ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy – Prawo energetyczne.

Jeśli osoba, która podpisała umowę z dostawcą gazu nie może osobiście złożyć wniosku w urzędzie:

może złożyć wniosek elektronicznie lub przez aplikację mobilną „mObywatel”

Wniosek może skutecznie złożyć inna osoba (np. inny członek gospodarstwa domowego) na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez wyżej wymienioną osobę uprawnioną.

 

Gdzie składa się wniosek

Wniosek należy złożyć w Miejskim Ośrodku Pomocy społecznej w Wojkowicach w godzinach pracy ośrodka

ul. Jana III  Sobieskiego 125

 

Sposób złożenia wniosku

Wniosek składa się:

1.  Na piśmie

Wzór wniosku jest dostępny jako załącznik do niniejszej informacji,

2.  Za pomocą środków komunikacji elektronicznej

Złożenie wniosku za pomocą środków komunikacji elektronicznej możliwe jest poprzez:
- wysyłkę pisma ogólnego na skrzynkę ePuap Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej  /mops_wojkowice/SkrytkaESP ,

- wysłanie pisma ogólnego na skrzynkę ePuap poprzez stronę: 

  https://www.gov.pl/web/gov/wyslij-pismo-ogolne

 gdzie załącznikiem będzie podpisany elektronicznie plik zawierający wypełniony wniosek o refundację   podatku VAT:

 Podpisanie pliku za pomocą profilu zaufanego możliwe jest poprzez stronę:

 https://www.gov.pl/web/gov/podpisz-dokument-elektronicznie-wykorzystaj-podpis-zaufany/

-  przy użyciu aplikacji mObywatel

Pobranie aplikacji mObywatel jest możliwe poprzez stronę:

https://www.gov.pl/web/mobywatel-w-aplikacji/pobierz-aplikacje1 

Aby złożyć wniosek, należy wybrać opcję Złóż wniosek, a następnie wybrać właściwy wniosek.

 

Załączniki niezbędne do poprawnego złożenia wniosku:

W każdym przypadku:

  • kserokopia faktura VAT za każdy miesiąc (faktura z zużyciem prognozowanym nie uprawnia do otrzymania rekompensaty podatku VAT),
  • kserokopia dowodu uiszczenia zapłaty za fakturę VAT,
  • kserokopia umowy zawartej z dostawcą gazu,
  • dokumenty zaświadczające o dochodzie;                                                                                                jeżeli wnioskodawca oraz członkowie jego gospodarstwa domowego uzyskują wyłącznie dochody podlegające opodatkowaniu, wnioskodawca wypełnia załącznik 1 B wniosku,                        jeśli wnioskodawca lub członkowie jego gospodarstwa domowego uzyskują dochody niepodlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym, wnioskodawca wypełnia załącznik 1A wniosku.

 

Termin złożenia wniosku

Wnioski o refundację podatku VAT można składać:

do dnia 29 lutego 2024 r. – w dowolnym momencie po otrzymaniu faktury VAT,

po dniu 29 lutego 2024 r. – w ciągu 30 dni od otrzymania faktury VAT, która jest przedmiotem wniosku.

Do dnia 29 lutego 2024 r., termin 30 dni od dnia otrzymania faktury nie ma praktycznego zastosowania i ma charakter instrukcyjny.

Wniosek składany po dniu 29 lutego 2024 r. może obejmować jedynie fakturę, którą odbiorca otrzymał w ciągu ostatnich 30 dni.

Wypłata refundacji podatku VAT

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej przesyła wnioskodawcy informację o przyznaniu refundacji podatku VAT:

  • na wskazany przez niego adres poczty elektronicznej,
  • informuje go o możliwości odebrania od tego organu informacji o przyznaniu refundacji podatku VAT (w przypadku gdy wnioskodawca nie wskazał adresu poczty elektronicznej we wniosku o refundację podatku VAT).

Przyznanie przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta refundacji podatku VAT nie wymaga wydania decyzji.

Forma wypłaty refundacji podatku VAT:

przelewem na rachunek bankowy – we wniosku o refundację podatku VAT należy wskazać numer rachunku, na który zostanie przekazana kwota przydzielonego świadczenia. Wskazany do przelewu numer rachunku nie musi należeć do osoby składającej wniosek.